Hoci sa 4x4 môže zdať ako nová technológia, prvý patent bol vydaný v roku 1893. Na svoje uplatnenie však pohon všetkých štyroch kolies musel čakať až po nástup automobilizmu. Hlavným motorom inovácie bola v prvej polovici 20. storočia armáda. Preto zrejme nikoho neprekvapí, že prvé prototypy áut s pohonom všetkých štyroch kolies pochádzali práve z armádneho prostredia.
Medzi prvé masovo vyrábané auto so 4x4 pohonom bol dnes už legendárny Jeep Willis. Ten sa preslávil najmä počas druhej svetovej vojny. V priebehu svetového konfliktu sa objavovali aj ďalšie vozidlá s pohonom všetkých štyroch kolies. Stále však išlo o 4x4 terénne autá. Na prvé cestovné auto so 4x4 si museli motoristi ešte počkať.
Čakali až do roku 1972, kedy automobilka Subaru predstavila model Leone Wagon 4x4. Následne sa pohon všetkých štyroch kolies začal dostávať do čoraz väčšej pozornosti konštruktérov aj motoristov. V roku 1980 predstavilo Audi pri svojom modeli Quattro trvalý pohon všetkých štyroch kolies. To definitívne odpálilo trend SUV áut, ktorý trvá dodnes.
Systém fungovania 4x4 je pomerne jednoduchý. V prípade klasického predného alebo zadného náhonu je energia z motora prevádzaná buď na prednú alebo zadnú nápravu. Pokiaľ však ide o pohon všetkých štyroch kolies, musíme rozlíšiť, či ide o trvalý pohon všetkých kolies a pripojiteľný pohon všetkých kolies (automatický alebo manuálny).
Trvalý pohon všetkých kolies funguje tak, že motor posiela silu na stredový diferenciál. Ten ju potom rozdeľuje na prednú a zadnú nápravu podľa stanoveného pomeru. Na zvýšenie efektivity bývajú autá vybavené ešte uzávierkou diferenciálov. Tá prichádza na rad vo chvíli, keď jedno z kolies začne napríklad v teréne prešmykovať.
Pokiaľ by uzávierka diferenciálov neexistovala alebo bola nefunkčná, “utiekla” by sila motora najľahšou cestou a teda prešmykujúcim kolesom. Tento typ pohonu všetkých štyroch kolies je najmä pri čistokrvných off-roadoch a nákladných automobiloch.
V mnohých súčasných módnych SUV sa však používa pripojiteľný pohon všetkých kolies. Ten funguje na inom princípe. Motor za bežnej prevádzky poháňa buď prednú alebo zadnú nápravu. Následne podľa potreby je možné pripojiť aj pohon druhého páru kolies. K tomuto procesu dochádza medzinápravovou viskóznou alebo lamelovou spojkou.
O tom, či je potrebné prepnúť do režimu 4x4 dnes zvyčajne rozhoduje elektronika. Niektoré modely áut však majú manuálne zapínanie tlačidlom na palubnej doske resp. v prípade starších modelov pomocou páky.
Tento systém obvykle funguje tak, že akonáhle elektronika zistí prešmyk kolies, zapne zvyšnú nápravu. Pri niektorých moderných automobiloch však túto zmenu ani nezaznamenáte. Je to z toho dôvodu, že elektronika počas jazdy presúva tak či tak časť energie do druhého páru kolies. V prípade problémov tak len zmení pomer, koľko hnacej energie do ktorej nápravy pôjde.
Medzi hlavné výhody pohonu všetkých štyroch kolies patrí:
Nutno však spomenúť aj negatíva áut so 4x4:
Auto s pohonom všetkých štyroch kolies sa stále hodí najmä na to, na čo bolo pôvodné stvorené. Na cestu náročným terénom. Avšak nemožno úplne ignorovať súčasný trend módnych SUV. Preto ak aj zrovna nie ste poľovník alebo nebývate na lazoch, no oslovili vás autá so 4x4, asi nemáte nad čím dlhšie uvažovať.
Asi nikoho neprekvapí, že medzi najobľúbenejšie modely áut s pohonom 4x4 z našej ponuky patria Land Rover Defender, Jaguar F-Pace či Volvo XC40, XC60 a XC90 (nie všetky modely). V prípade že uvažujete nad kúpou auta s pohonom 4x4 a máte akékoľvek otázky, neváhajte nás kontaktovať. Sme pripravený vám pomôcť vybrať si toho správneho štvorkolesového tátoša.
FINAL-CD získalo prestížny certifikát AAA Highest Creditworthiness, tento certifikát je jedným z najdôležitejších Európskych štandardov definujúcich kvalitu obchodnej činnosti. Je medzinárodne uznávanou známkou obchodnej kvality a vyhodnocuje sa na základe rovnakej analytickej metodiky pre všetky európske trhy. Spoločnosť FINAL-CD získala aj prestížny titul Superbrands, už tretí rok po sebe. Medzi Superbrands spoločnosti sme sa zaradili v rokoch 2021, 2022 a aj 2023. Je najuznávanejšou globálnou autoritou v oblasti hodnotenia a oceňovania obchodných značiek a znakom špeciálneho postavenia a uznania vynikajúcej pozície značky na lokálnom trhu. Na základe jednotných kritérií a metód každoročne oceňuje najlepšie z najlepších značiek v takmer 90 krajinách na piatich kontinentoch FINAL-CD ako jediný koncesionár značky PEUGEOT v celej Európe získal už 5x prestížne ocenenie Peugeot Servise Quality Awards. Ako koncesionár značky OPEL sme obdržali diplom OPEL C&S za najvyšší nárast predaja a trhového podielu v Českej a Slovenskej republike, taktiež za najvyšší nárast objednávok, najvyšší nárast celkových predajov náhradných dielov. Ďalej nás ocenili za najvyšší predaj v Slovenskej republike a v neposlednom rade je FINAL-CD ohodnotené 2x ako Dealer roku v oblasti služieb zákazníkom.
Vopred ďakujeme za vaše podnety a skúsenosti so službami FINAL‑CD. Napíšte nám Váš názor
Ochrana osobných údajov | Nastavenia cookies