Emisné normy sa začali zavádzať v roku 1992. Pôvodne sa týkala iba nákladných vozidiel, no nárast množstva osobných automobilov upriamil pozornosť aj na túto oblasť.
Cieľom európskej emisnej normy tzv. Euro 1 bolo a stále je zlepšenie kvality ovzdušia. Emisné normy sa menia zhruba každé štyri až päť rokov. Takáto bola postupnosť ich schvaľovania:
Norma Euro 6 bola postupne upravovaná a tým získala doplnkové písmeno za každou aktualizáciou. Od januára 2021 je v platnosti norma Euro 6d.
O štyri roky má vstúpiť do platnosti norma Euro 7. O jej hraničných hodnotách síce veľa nevieme, no mnohí motoristi a výrobcovia áut sa obávajú, že bude prísnejšia, než sa očakáva. Niet sa čomu čudovať. Podľa dostupných informácií chce Európska únia docieliť, aby osobné automobily do roku 2030 vypúšťali v priemere o 37,5% a dodávky o 31% menej emisií a škodlivín než tomu je dnes.
Emisné normy Euro sú limitné hodnoty škodlivín vo výfukových plynoch, ktoré generujú spaľovacie motory. Štandardne sa monitoruje množstvo vypustených škodlivín za jeden prejdený kilometer. Sledujú sa limity oxidu uhoľnatého (CO), oxidov dusíka (NOx), uhľovodíkov (HC) a pevných častíc (PM).
Tieto limity sa vzťahujú na novo uvedené vozidlá na trh, pričom výrobca má rok od schválenia na to, aby automobil upravil podľa prijatej normy.
Od prijatia prvých noriem Euro sa škodlivé látky z výfukov automobilov merali podľa Nového európskeho jazdného cyklu (NEDC). Ide o sériu skúšok založených na zrýchľovaní a spomaľovaní motorov v skúšobných zariadeniach. Až neskôr sa však ukázalo, že emisie vyprodukované počas laboratórnych testov sú diametrálne odlišné od reálnej jazdy.
Preto sa od roku 2017 začal používať Celosvetovo harmonizovaný skúšobný postup pre ľahké vozidlá (WLTP). Ten zohľadňuje vyššie rýchlosti, autentickejšie zrýchlenie a spomalenie. Dokáže tak presnejšie a lepšie odrážať reálne podmienky. Kvôli ešte presnejšiemu meraniu sa používa postup merania emisií pri skutočnej jazde.
Približujúci sa rok 2025 nedáva spávať mnohým automobilkám ani motoristom. Podľa niektorých by mali emisie CO₂ pri norme Euro 7 klesnúť až na hodnotu 30 gramov na prejdený kilometer. Nové autá by tak museli jazdiť pri spotrebe zhruba 1,4 litra na sto kilometrov pri benzínových motoroch a 1,2 litra pri naftových.
To sa samozrejme nepáči ani výrobcom automobilov. Napríklad šéfka združenia nemeckých automobiliek Hildegard Müllerová pre magazín Autoweek povedala: „Doteraz známe odporúčania pre emisnú normu Euro 7 sú nerealistické, nie je možné ich splniť.“
Automobilkám tak nezostane nič iné, než úplne rezignovať na výrobu áut so spaľovacím motorom alebo znášať pokuty za nesplnené normy. Tie by sa podľa odhadov mohli vyšplhať až na 20 či dokonca 34 miliárd eur ročne. Výrobcovia automobilov premietnu tieto straty výnosov do cien áut, čo bude mať v konečnom dôsledku za následok ich vyššiu cenu.
Či už sa motoristom súčasný trend páči alebo nie, nie je možné ho zastaviť. Viaceré krajiny ako je napríklad Rakúsko či Nemecko uzatvárajú vstup do mesta autám, ktoré emisné normy nespĺňajú. To spôsobuje nepríjemnosti najmä majiteľom starších áut. Je prakticky isté, že sa v tomto smere bude do budúcnosti pokračovať a postupne sa začne viac uplatňovať aj na Slovensku.
Navyše, automobilky majú stále dostatok času sa na prichádzajúcu zmenu pripraviť. Stačí sa pozrieť späť do blízkej minulosti a všimnúť si, ako výrazne úsporné sa spaľovacie motory stali za posledných desať rokov.
Obavy že spaľovacie motory zaniknú zatiaľ nie sú na mieste. S blížiacim sa rokom 2025 budú automobilové spoločnosti nútené priniesť na trh nové technológie určené pre automobily so spaľovacím pohonom, ktoré normu Euro 7 zvládnu. Určite však budete vidieť zväčšujúci sa podiel hybridných áut a elektromobilov na cestách.
V prípade že zvažujete kúpu nového auta a máte akékoľvek otázky napríklad aj k emisným normám, neváhajte nás kontaktovať. Naši odborne vyškolení predajcovia vám radi pomôžu a poradia pri výbere toho správneho auta pre vás.
FINAL-CD získalo prestížny certifikát AAA Highest Creditworthiness, tento certifikát je jedným z najdôležitejších Európskych štandardov definujúcich kvalitu obchodnej činnosti. Je medzinárodne uznávanou známkou obchodnej kvality a vyhodnocuje sa na základe rovnakej analytickej metodiky pre všetky európske trhy. Spoločnosť FINAL-CD získala aj prestížny titul Superbrands, už tretí rok po sebe. Medzi Superbrands spoločnosti sme sa zaradili v rokoch 2021, 2022 a aj 2023. Je najuznávanejšou globálnou autoritou v oblasti hodnotenia a oceňovania obchodných značiek a znakom špeciálneho postavenia a uznania vynikajúcej pozície značky na lokálnom trhu. Na základe jednotných kritérií a metód každoročne oceňuje najlepšie z najlepších značiek v takmer 90 krajinách na piatich kontinentoch FINAL-CD ako jediný koncesionár značky PEUGEOT v celej Európe získal už 5x prestížne ocenenie Peugeot Servise Quality Awards. Ako koncesionár značky OPEL sme obdržali diplom OPEL C&S za najvyšší nárast predaja a trhového podielu v Českej a Slovenskej republike, taktiež za najvyšší nárast objednávok, najvyšší nárast celkových predajov náhradných dielov. Ďalej nás ocenili za najvyšší predaj v Slovenskej republike a v neposlednom rade je FINAL-CD ohodnotené 2x ako Dealer roku v oblasti služieb zákazníkom.
Vopred ďakujeme za vaše podnety a skúsenosti so službami FINAL‑CD. Napíšte nám Váš názor
Ochrana osobných údajov | Nastavenia cookies