No kým jedni automat doslova milujú, druhí nedajú dopustiť na jazdu s manuálom. Jazda s automatickou prevodovkou je o poznanie jednoduchšia, no treba pri nej dbať na správne návyky. V opačnom prípade môžete svoje auto predčasne zničiť. Aké výhody má automatická prevodovka a pre koho bude tou správnou voľbou?
Autá s automatom pôvodne brázdili cesty prevažne v oblastiach s vysokou hustotou dopravy, kde bolo potrebné neustále zastavovať a rozbiehať sa. Práve to je jedna z ich najsilnejších stránok. Ale rozhodne nie jediná. Automatické prevodovky prinášajú množstvo výhod:
Automatické prevodovky sú v porovnaní s manuálnymi jednoduchšie na manipuláciu. Naučiť sa ich ovládať je rýchlejšie, ako je tomu pri manuáloch.
Manuálna prevodovka sa zdĺhavo ovláda počas zrýchľovania, spomaľovania a zastavovania. Pri automatickej prevodovke sa všetky tieto úkony vykonávajú rýchlejšie a bez akejkoľvek námahy vodiča. Oceníte to napríklad v hustej mestskej premávke. Premávka v mestách je už v dnešnej dobe veľmi komplikovaná, kvôli veľkému množstvu áut a ich počet sa má v najbližších rokoch ešte zvýšiť
Automatické prevodovky umožňujú držať obe ruky počas jazdy na volante. Jazda je tak bezpečnejšia a vďaka menšej potrebe preraďovania aj pohodlnejšia. Zároveň sa vodič môže koncentrovať plne na sledovanie premávky, nemusí rozmýšľať nad preraďovaním rýchlostných stupňov a stláčaním spojky.
Automatická prevodovka umožňuje jednoduchšie pohýnanie do kopca, čo ocenia menej skúsení vodiči, ktorí môžu mať s pohýnaním do kopca problém. Pri automatickej prevodovke sa vám nemôže stať, že vám auto „zdochne“.
Automatické prevodovky so sebou prinášajú v porovnaní s manuálom aj niekoľko nevýhod. Najväčšou nevýhodou v porovnaní s manuálnou prevodovkou je nepochybne vyššia obstarávacia cena. Ďalšie nevýhody automatu:
Automatické prevodovky sami vyberajú ideálny stupeň prevodu pre každú situáciu. Vodičom tak neumožňujú predvídať blížiacu sa situáciu, alebo si zámerne vybrať nižší rýchlostný stupeň.
Pri niektorých druhoch automatov sa po uvoľnení brzdového pedálu auto rozbehne samo. Toto rozbehnutie môže byť pomerne rýchle, najmä u dvojspojkových prevodoviek a vodič musí byť pri uvoľňovaní brzdy obozretnejší.
Autá s manuálom šetria približne 5 až 15 % nákladov na pohonné hmoty. Za rozdielom stojí najmä ich jednoduchšia konštrukcia a nižšia hmotnosť.
Automatická prevodovka je spojená s viacerými pridanými strojnými zariadeniami, ktoré zvyšujú náklady na jej údržbu.
V minulosti bola automatická prevodovka výsadou prevažne luxusných áut. Auto s automatom si tak mohol dovoliť málokto. Dnes sa už automat stáva súčasťou aj nižších tried. Medzi cenovo lacnejšie autá s automatom patria napríklad Citroën C3, Opel Corsa alebo Opel Crossland X.
Jednoduché ovládanie automatickej prevodovky je ako stvorené pre nežné pohlavie. Vďaka automatu sa stratia obavy z rozbiehania či spomaľovania. Automatická prevodovka v kombinácii s menšími rozmermi auta, spraví z auta kompaktné mestské vozidlo určené na každodenné používanie. Vhodné auto pre ženu s automatom bude napríklad Peugeot 208.
Pokazená automatická prevodovka je nočnou morou mnohých vodičov. Ak sa však budete o svoje auto s automatom dobre starať a dodržiavať pri jazde správne návyky, nie je sa čoho báť.
Preraďovanie parkovacieho režimu pred zastavením auta patrí medzi najčastejšie chyby u vodičov automatov. Auto si s preradením síce poradí, no pri tomto type radenia dochádza k najväčšiemu opotrebovaniu automatickej prevodovky.
Pred zaradením parkovacieho režimu najskôr aktivujte parkovaciu západku.
Túto chybu robia vodiči automatov najčastejšie pri snahe o štart a rýchly rozbeh. Toto ale nie je najlepší spôsob ako automat štartovať. Pri štartovaní automatu radšej využite obe nohy. Jednou podržte plynový a druhou brzdový pedál, až kým sa auto dostane do otáčok. Následne už len pustite brzdový pedál.
Samotné vyradenie do neutralu počas jazdy nespôsobuje žiadne problémy. Problémom je následné preradenie do režimu „D“. Každá poloha by sa totiž mala radiť len pri stojacom aute.
Automatické prevodovky sú široko používané v moderných automobiloch pre ich pohodlie a ľahkú manipuláciu. Existuje niekoľko typov automatických prevodoviek:
Každý z týchto typov prevodoviek má svoje silné a slabé stránky, a výber medzi nimi závisí od preferencií jazdca, typu vozidla a špecifických požiadaviek na výkon a účinnosť.
Počet prevodových stupňov v automatickej prevodovke sa môže líšiť v závislosti od modelu a výrobcu vozidla. Tradične, mnoho automatických prevodoviek malo 3, 4 alebo 5 stupňov, ale v posledných rokoch sa prevodovky s vyšším počtom stupňov stali bežnejšími. Tu je niekoľko príkladov:
Mimochodom, v prevodovkách s kontinuálnym variabilným prevodom (CVT) nie je presný počet prevodových stupňov, pretože sa prispôsobujú podľa potreby pre najlepší výkon a účinnosť. Rovnako treba spomenúť, že vo vysokovýkonných a luxusných automobiloch sa stále viac používajú automatické prevodovky s ešte väčším počtom stupňov. Je dôležité si uvedomiť, že počet stupňov v prevodovke nie je jediným faktorom, ktorý ovplyvňuje výkon, palivovú účinnosť alebo kvalitu jazdy. Dizajn, technológia a kvalita komponentov prevodovky sú rovnako dôležité.
Pri výbere medzi manuálnou a automatickou prevodovkou je potrebné zvážiť rôzne faktory, vrátane ovládania vozidla, palivovej účinnosti, údržby, zábavy z jazdy a nákladov.
Manuálna prevodovka ponúka vodičovi viac kontroly nad vozidlom a môže byť výhodná v určitých podmienkach jazdy, ako je napríklad jazda do kopca v teréne alebo športová jazda. V minulosti bola manuálna prevodovka považovaná za efektívnejšiu z hľadiska spotreby paliva, avšak s modernými technológiami sa automatické prevodovky stali rovnako, ak nie viac, efektívnymi. Manuálne prevodovky sú tiež často lacnejšie na údržbu a opravu.
Na druhej strane, automatická prevodovka eliminuje potrebu ručného radenia a ovládania spojky, čo môže byť pohodlnejšie, najmä v mestskej premávke alebo pri dlhých jazdách. Avšak, môžu byť drahšie na opravu v prípade poruchy a často sú drahšie pri nákupe vozidla.
Vo všeobecnosti, výber medzi manuálnou a automatickou prevodovkou závisí od individuálnych preferencií a potrieb. Niektorí vodiči uprednostňujú pohodlie a jednoduchosť automatickej prevodovky, zatiaľ čo iní ocenia kontrolu a angažovanosť, ktorú poskytuje manuálna prevodovka.
História automatických prevodoviek začína v ranom 20. storočí, avšak ich obľuba a široké využívanie sa začali šíriť až v polovici tohto storočia.
Prvá plne automatická prevodovka bola patentovaná kanadským inžinierom Alfredom Hornerom Munrom v roku 1921. Munrova koncepcia bola založená na použití stlačeného vzduchu namiesto tekutiny, ale táto prevodovka bola nepraktická pre automobilové použitie a nezískala široké komerčné využitie.
Rozvoj moderných automatických prevodoviek je spojený so spoločnosťou General Motors. Táto automobilka uviedla prvú komerčne úspešnú automatickú prevodovku s názvom Hydra-Matic v roku 1940. Táto inovácia ponúkala vodičom možnosť jazdiť bez toho, aby museli ručne meniť prevodové stupne a ovládať spojku, čo predstavovalo veľký pokrok v pohodlí jazdy.
Nasledujúce desaťročia priniesli výrazný vývoj a zdokonalenie automatických prevodoviek. V 60. a 70. rokoch sa začali objavovať automatické prevodovky s trojstupňovým a štvorstupňovým radením, ktoré ponúkali lepší výkon a palivovú účinnosť.
V 80. a 90. rokoch sa vďaka pokrokom v elektronike a výpočtovej technike stali automatické prevodovky ešte sofistikovanejšími. Spoločnosti ako Mercedes-Benz a BMW predstavili systémy, ktoré umožňovali vodičom nastaviť režimy radenia podľa ich preferencií jazdy.
Začiatok 21. storočia priniesol nové typy automatických prevodoviek, ako sú prevodovky s kontinuálnym variabilným prevodom (CVT), prevodovky s dvojitou spojkou (DCT) a automatické prevodovky so sedem, osem alebo dokonca deväť prevodovými stupňami.
V súčasnosti sa automatické prevodovky používajú vo väčšine nových automobilov, najmä v Severnej Amerike a Ázii. V Európe je však stále populárne aj používanie manuálnych prevodoviek.
Dnes automatické prevodovky ponúkajú vynikajúce výkony, palivovú účinnosť a pohodlie, a ich vývoj pokračuje s cieľom ďalšieho zlepšenia týchto vlastností. S príchodom elektromobilov a autonómnej jazdy sa môžeme dočkať ďalších inovácií a zmen v technológii automatických prevodoviek.
Stále váhate, či bude automat pre vás to pravé? Objednajte sa na testovaciu jazdu a vyskúšajte si auto s automatickou prevodovkou z našej ponuky na vlastnej koži.
FINAL-CD získalo prestížny certifikát AAA Highest Creditworthiness, tento certifikát je jedným z najdôležitejších Európskych štandardov definujúcich kvalitu obchodnej činnosti. Je medzinárodne uznávanou známkou obchodnej kvality a vyhodnocuje sa na základe rovnakej analytickej metodiky pre všetky európske trhy. Spoločnosť FINAL-CD získala aj prestížny titul Superbrands, už tretí rok po sebe. Medzi Superbrands spoločnosti sme sa zaradili v rokoch 2021, 2022 a aj 2023. Je najuznávanejšou globálnou autoritou v oblasti hodnotenia a oceňovania obchodných značiek a znakom špeciálneho postavenia a uznania vynikajúcej pozície značky na lokálnom trhu. Na základe jednotných kritérií a metód každoročne oceňuje najlepšie z najlepších značiek v takmer 90 krajinách na piatich kontinentoch FINAL-CD ako jediný koncesionár značky PEUGEOT v celej Európe získal už 5x prestížne ocenenie Peugeot Servise Quality Awards. Ako koncesionár značky OPEL sme obdržali diplom OPEL C&S za najvyšší nárast predaja a trhového podielu v Českej a Slovenskej republike, taktiež za najvyšší nárast objednávok, najvyšší nárast celkových predajov náhradných dielov. Ďalej nás ocenili za najvyšší predaj v Slovenskej republike a v neposlednom rade je FINAL-CD ohodnotené 2x ako Dealer roku v oblasti služieb zákazníkom.
Vopred ďakujeme za vaše podnety a skúsenosti so službami FINAL‑CD. Napíšte nám Váš názor
Ochrana osobných údajov | Nastavenia cookies