Inými slovami, to, čo bolo ešte v minulej dekáde „in“, je už dnes z legislatívneho, ale napríklad aj bezpečnostného hľadiska často prežitok. Dynamický automobilový vývoj v uplynulých rokoch pochoval už mnoho legiend. Keď Land Rover v roku 2016 zastavil výrobu pôvodného modelu Defender, mnohí z nás už ani len nedúfali, že táto ikona sa môže niekedy v budúcnosti ešte vrátiť. Briti to ale nevzdali. Postupne začali pracovať na nástupcovi v podobe modelu Defender určeného pre 21. storočie. Po viacerých avízach a dlhej fáze testov a vývoja sme sa približne pred rokom konečne dočkali úplne nového modelu Land Rover Defender. Novinka sa okamžite po svojom debute zaradila medzi top automobilové premiéry uplynulých mesiacov, čo bol adekvátny dôvod aj na náš redakčný test.
Nový Land Rover Defender v klasickej 5-dverovej verzii 110, o ktorého pohon všetkých kolies sa stará benzínový 6-valec 3,0 P400, nakonfigurovaný v atraktívnej úvodnej výbavovej línii First Edition, nám na test zapožičala spoločnosť FINAL-CD Premiun Žilina.
Rýchle fakty:
Ak máte záľubu v sledovaní filmov s dobrodružnou tematikou čierneho kontinentu, tak sa v nich s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou objaví aj legendárny offroad s logom Land Rover. Staré modely Defender sa dodnes tešia značnej obľube aj v mnohých armádach, medzi záchranármi či v iných profesiách, ktoré si vyžadujú prítomnosť čistokrvného terénneho automobilu.
História ikonického modelu sa pritom začala písať už v roku 1948. Pôvodný model sa volal jednoducho – Land Rover. Neskôr mu prischol prívlastok Series I. a jeho nasledovníkmi boli postupne vylepšované série II. a III. Prelom v označení nastal až v 80. rokoch. Od toho času sa začalo používať dnešné označenie Defender. Prednosťou tohto automobilu bola okrem terénnych schopností rovnako aj v princípe jednoduchá a odolná konštrukcia. Celkovo sa z pôvodného modelového radu Defender a jeho predchodcov celosvetovo predalo viac ako 2 milióny kusov. Záujem so strany zákazníkov o morálne zastaranú legendu ale neutíchal ani v posledných rokoch výroby podivného modelu. Starý Defender poslali definitívne do dôchodku až emisie a nároky na bezpečnosť.
Nový Defender si ctí historický odkaz svojho predchodcu.
Briti sa s myšlienkou priameho nástupcu tohto modelu začali pohrávať už krátko po zastavení výroby pôvodného modelu. Dizajnovou predzvesťou pokračovateľa sa stal už v roku 2011 koncept s názvom Land Rover DC100. Reálnemu debutu druhej generácie tohto modelu ale predchádzali dlhé mesiace vývoja a náročného testovania. Land Rover si v prípade takého dôležitého modelu logicky nemohol dovoliť žiaden prešľap. Oficiálnej premiéry druhej generácie sme sa reálne dočkali v závere minulého roka. Novinka si jednoznačne ctí historický odkaz svojho predchodcu, no zároveň ide koncepčne o úplne nový automobil. Automobilke sa tým ovárajú nové možnosti, o ktorých sa pôvodnému modelu ani len nesnívalo. Novinka zároveň nesie aj výraznú slovenskú stopu, keďže sa vyrába v slovenskom závode JLR neďaleko Nitry.
Pri novom modeli sú rovnako ako pri predchodcovi k dispozícii dve karosárske verzie. Kratšia nesie označenie 90 a dlhšia má číselný prívlastok 110. V blízkej budúcnosti má ponuku modelov rozšíriť premiérovo ešte priestrannejšia verzia 130. Našťastie, okrem prémiovej orientácie automobilka aj naďalej myslí na striktne pracovne orientované verzie s prívlastkom Hard Top.
Na pôvodnú legendu odkazuje mnoho retro prvkov zabalených do modernej technológie..
Po konštrukčnej stránke má nový model vďaka extra tuhej samonosnej karosérii blízko ku klasickým SUV. O bezkonkurenčné terénne schopnosti sa pri novinke stará predovšetkým vyspelá elektronika Terrain Responce 2. Jej najnovšia verzia bola vyvinutá špeciálne pre tento model a podľa zástupcov automobilky je v teréne nový Defender doposiaľ najschopnejší model s logom Land Rover!
Adekvátna je aj paleta pohonných jednotiek. Vstupnou bránou do sveta Defender je 3-litrový 6-valcový turbodiesel verzie D200 s výkonom 200 koní. Naftový 6-valec je následne dostupný aj vo verziách D250 (250 koní) a D300 (300 koní). Základnou benzínovou motorizáciou je 2-litrový 4-valec P300 s výkonom 300 koní. O vrchol ponuky sa momentálne stará benzínový 3-litrový 6-valec s mild-hybridnou technológiou verzie P-400 s výkonom 400 koní. Pri všetkých motorizáciách je štandardom 8-stupňový automat a, samozrejme, aj inteligentný pohon všetkých kolies.
Rádový benzínový 6-valec predstavuje momentálne pri modeli Defender motorovú špičku..
Dizajnová ikona v modernom šate
Špičkové technológie ukryté v útrobách novinky sú zabalené do pôsobivého a autentického dizajnu. Nový Land Rover Defender možno už po optickej stránke označiť za unikát, ktorý sa rozhodne nedá vizuálne zameniť so žiadnym z konkurentov. Aj keď vzhľad mnohými prepracovanými detailmi jasne odkazuje na pôvodnú legendu, tak vo finále je zároveň mimoriadne originálny.
Celková robustnosť a odolnosť doslova srší z každého uhľa pohľadu. Moderne hranatej prednej časti dominuje sebavedomý nápis Defender. Veľmi pútavo pôsobia dizajnovo prepracované svetlomety, ktoré v prípade testovaného exemplára disponovali najvyššou LED Matrix verziou so skutočne presvedčivým svetelným účinkom. Odkaz predchodcu pripomínajú moduly na prednej kapote s imitáciou kovu. Tie ale predsa len neponúkajú žiadne zmysluplné využitie. Nefalšovaná offroad DNA je tu jasne prítomná aj v prípade extrémne kratučkého predného previsu a celkovo odolného predného nárazníka.
Pokračovateľ legendy prichádza s plne autentickým dizajnom.
Dôraz kladený na špičkové nájazdové, resp. prejazdové uhly je viditeľný aj pri pohľade z profilu. Terénny potenciál podčiarkujú aj dizajnovo jednoduché 19-palcové kolesá s pneumatikami s veľkorysou výškou bočného profilu. Symetrické tvary karosérie ozvláštňuje kontrastne lakovaný „štvorec“, ktorý je súčasťou C-stĺpika karosérie. Práve do toho priestoru je v rámci prvkov dostupných v opcii možné umiestniť napríklad prídavný odkladací box alebo skladací rebrík. Predchodcom sú inšpirované tradičné mini bočné „okienka“, ktoré ale zároveň aj reálne presvetľujú kabínu v druhom, resp. treťom rade.
Masívny charakter testovanej novinky odráža aj rezervná pneumatika umiestnená tradične na krídlových zadných dverách. Inšpirácia minulosťou v zadnej časti pokračuje aj jednoduchým riešením v podobe užitočných „nadrozmerných“ zástierok. Typickú siluetu vo finále dopĺňajú aj vystúpené zadné blatníky alebo grafika koncových svetiel inšpirovaná pôvodným modelom.
Na mnohých detailoch novinky je zároveň cítiť odkaz pôvodného modelu.
MPV v offroad šate
To, akým veľkým autom nový Defender reálne je, si každý uvedomí už pri vstupe na palubu. Aj keď je pneumatický podvozok vo svojej najnižšej polohe, tak komfortný prístup na palubu vyslovene zjednodušujú originálne bočné prahy. K maximálnemu pohodliu tu podľa mňa chýba už len tradičné madlo na A-stĺpiku. To aj z hľadiska lepšieho výhľadu nahrádza obdobný úchyt na bočnej línii palubnej dosky. Praktickou samozrejmosťou nového modelu je aj účinné prekrytie spodnej línie prahov dverí.
Interiér pôsobí už na prvý pohľad inovátorsky a originálne. Po vizuálnej stránke tu zaujmú mnohé prepracované detaily na čele s „drsne“ pôsobiacimi odhalenými skrutkami, viditeľnými napríklad na moduloch výplní dverí alebo bočných líniách palubnej dosky. Na prvý pohľad jednoduché materiály pri podrobnejšom skúmaní vzhľadom na výslednú cenovku nesklamú ani po kvalitatívnej stránke. Ich najväčšou prednosťou je mechanická odolnosť spojená s jednoduchou údržbou. Inými slovami, konštruktéri mysleli na to, že tento model sa bude využívať aj v náročných podmienkach a teréne. Palec hore si zaslúži napríklad jednoduchá konštrukcia podlahy. Tú je možné v prípade potreby pohodlne umyť a vyčistiť pokojne aj tzv. wapkou.
Palubná doska nového modelu Land Rover Defender.
Palubná doska, ako aj kompletne celý interiér sa okrem toho vyznačujú množstvom odkladacích priečinkov. Jasnú rodinnú orientáciu pripomína záplava prípojných konektorov. Subjektívne dávam novinke veľký palec hore aj za celkovo prehľadnú ergonómiu s implementáciou minimalistických riešení. Všetky ovládacie prvky sú v tomto prípade sústredené do prehľadných a intuitívnych modulov.
Digitálny prístrojový panel so širokou škálou možností osobnej personalizácie je v princípe dôverne známy už aj z iných modelov značky. O niečo jednoduchšie a logickejšie ale pri testovanom modeli pôsobí ovládanie prostredníctvom multifunkčného volantu. Zásadnou revolúciou prešiel aj dotykový displej infotainmentu s označením Pivi Pro a neustálym pripojením na internet. Špičkovú grafiku so širokými možnosťami online konektivity dopĺňa už aj bleskurýchla odozva na dotyk. Zo zaujímavých aplikácií stojí za zmienku okrem offroad módov napríklad aj snímanie výšky vodnej hladiny alebo prepracovaný kamerový náhľad vrátane funkcie prehľadnej kapoty. V tomto prípade vodič reálne vidí, čo sa nachádza priamo v priestore pod vozidlom. Opomenúť určite nemožno ani prepracované vyobrazenie reálnych Google mapových podkladov. Ostatné dôležité funkcie vozidla, vrátane nastavenia módov pre jazdu v teréne, regulácie svetlej výšky vzduchového podvozka, resp. ovládania klimatizácie, sú umiestnené v prehľadom module vedľa voliča automatickej prevodovky.
Špičkový kamerový systém je skvelou pomôckou pri tesnom manévrovaní.
Veľkoryso nadimenzované predné sedačky možno aj vďaka absencii bočného vedenia považovať prioritne za komfortné. V tomto prípade sa mi veľmi páči, že pri ich návrhu niekto premýšľal. Za prepracovaný detail považujem čalúnenie obrysov sedačiek odolnou látkou. Pri nastupovaní, resp. vystupovaní z vozidla ide v praxi o najviac exponovanú časť a odolná látka je tu vhodnejšia ako koža, ktorá pre zmenu vypĺňa centrálnu časť sedáku. Slušný rozhľad z vozidla je už logicky podmienený vskutku vysokým posedom. Na druhej strane pri tomto modeli sa z miesta vodiča zároveň o niečo horšie odhaduje presná pozícia kolies, resp. rohov vozidla. Skvelou pomôckou pri tesnom manévrovaní je preto vyspelý kamerový systém s detailným rozlíšením. K absolútnej spokojnosti mi v tomto smere pri cúvaní vo finále chýbali už len o niečo širšie spätné zrkadlá.
Nadštandardné priestorové pomery panujú aj v zadnej časti kabíny. Značnú priestorovú rezervu v druhom rade dopĺňa aj prakticky rovná podlaha. Aj vďaka tomu sa v testovanom modeli vedľa seba relatívne pohodlne usadí trojica štandardne urastených dospelých. Inteligentnú bezpečnostnú vychytávku druhého páru dverí reprezentujú senzory, ktoré dokážu upozorniť na nebezpečenstvo v podobe zozadu sa blížiaceho vozidla. Testovaný exemplár okrem toho disponoval aj tretím radom s dvoma samostatnými sedačkami. Tento priestor je ale v prípade modelu Defender určený prioritne pre deti či menej urastených dospelých.
Kráľovské priestorové pomery panujú aj v druhom rade.
Batožinový priestor ukrývajúci sa za veľkými bočnými dverami, doplnenými o užitočnú funkciu automatického dovierania, disponuje pri 5-miestnej konfigurácii prepravnou kapacitou na úrovni až 857 litrov. Na prvý pohľad ľahko udržiavateľná štruktúrovaná podlaha batožinového priestoru je na druhej strane až nečakane šmykľavá. Z praktických riešení si naopak zaslúži pochvalu možnosť zníženia nakladacej hrany, o ktorú sa postará pneumatický podvozok. Funkčne a jednoducho je vyriešené aj látkové krycie plato. Po sklopení sedadiel v druhom rade maximálna prepravná kapacita narastie až na 1946 litrov. Aspoň minimálny úložný priestor je zároveň k dispozícii aj pri využití sedadiel v treťom rade.
Testovanej štartovacej edícii Defender First Edition doprial Land Rover podľa očakávania už v štandarde mnoho luxusných výbavových prvkov. Za všetko stoja v tomto smere za zmienku napríklad Matrix LED svetlá, panoramatická strecha, bezkľúčový prístup, vyhrievaný volant, vnútorné spätné zrkadlo s integrovanou kamerou, kompletný balík jazdných a terénnych asistentov, kompletný kamerový systém alebo aj špičkové audio značky Meriadian.
Prístup do batožinového priestoru zabezpečujú masívne krídlové dvere.
Suverénny na asfalte a nezastaviteľný v teréne
Ak zabudne na vyššie popísané technológie, tak najväčší prerod zaznamenal nový Defender jednoznačne na poli jazdných vlastností. Automobilka v tomto smere našťastie dokázala zachovať špičkové jazdné vlastnosti v teréne, no po novom k nim pribudla aj obrovská suverenita spojená s dospelým jazdným prejavom na asfaltových komunikáciách! A ruku na srdce, novinka sa bude v dnešnom svete vo väčšine prípadov využívať prioritne práve na spevnených cestách.
Automobilová moderna 21. storočia sa pri testovanom exemplári jednoznačne prejavila pri naladení podvozka. V princípe tu nejde ani tak o novú konštrukciu so samonosnou karosériou, ale o celkové vyladenie vzduchového pruženia! To sa podpísalo pod fakt, že aj taký ťažký mastodont ponúka smerom od podvozka až nečakane suverénne jazdné vlastnosti. Pneumatické pruženie prekvapivo neponúka možnosť prednastavenia viacerých módov. Land Rover ale vo finále trafil jeho univerzálne nastavenie priam brilantne. Suverénne jazdné vlastnosti, a to pokojne aj pri vyššom rýchlostnom tempe, dopĺňa vyslovene precízna ochota spojená s filtrovaním bežných nerovností našich ciest. Špičkový jazdný komfort je doplnený aj o precízne odhlučnenie priestoru pre posádku. Limity podvozka spojené s pohotovostnou hmotnosťou na úrovni cca 2,3 tony sa vo finále logicky dostavujú v situáciách, keď sa to s nájazdovou rýchlosťou do zákruty preženie.
Prístrojový panel nového modelu je plne digitálny.
Vzhľadom na vonkajšie rozmery bola pre mňa vo finále príjemným prekvapením až nečakane schopná manévrovateľnosť. Samozrejme, Defender nie je prioritne určený na parkovanie v úzkych boxoch v podzemných garážach našich obchodných centier. No na druhej strane je v tomto smere výnimočná celková obratnosť napríklad pri jazde v teréne, ktorá je citeľne lepšia ako pri obdobne dlhých pick-upoch.
Zdrojom až nečakaných dynamických zážitkov testovaného exempláru bol špičkový benzínový 3-litrový 6-valec P400, doplnený o mild-hybridnú technológiu. Pod presvedčivú jazdnú dynamiku sa tu podpísal nielen celkový výkon 400 koní, ale aj precízne vyladená spolupráca s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Vyslovene nočnou morou vo finále rozhodne nie je ani spotreba paliva. Jeden extrém v tomto smere predstavuje dynamická jazda, resp. pohyb v náročnejšom teréne. V oboch prípadoch môže spotreba ľahko atakovať hranicu 20 litrov na každých 100 km. Opačným extrémom je vyslovene pohodová jazda. V tomto móde dokáže spotreba podliezť aj 10-litrovú hranicu. Výsledný priemer sa na konci nášho testu ustálil na hodnote rovných 14 l/100 km. A to je z môjho pohľadu pri výkonových a terénnych možnostiach modelu Defender férový výsledok.
Nový Land Rover Defender je veľmi schopný offroad.
Moja najväčšia zvedavosť pri teste novinky celkom logicky smerovala k offroad schopnostiam. Technologická vyspelosť, ako aj výrobcom deklarovaná tuhosť karosérie sa v tomto smere prejavili predovšetkým pri prekrížení náprav. V tomto móde je zároveň jasne cítiť vyspelosť elektronického systému Terrain Responce 2, keďže novinka dokázala už v základnom nastavení bleskurýchle poslať dostatočnú silu na kolesá s lepšou trakciou. Land Rover tu v rámci vyladenia elektroniky jednoznačne zúročil svoje dlhoročné skúsenosti so stavbou moderných vozidiel s vyspelým pohonom 4×4.
Bonusom ostáva, že nový Defender je aj napriek modernej koncepcii stále vhodný do skutočne náročného terénu. Autentickým čarom novinky pritom je, že do reálne náročných podmienok sa s ním v prípade dostatočnej odvahy môže vydať aj menej skúsený vodič. Pneumatický podvozok poskytuje v offroad móde svetlú výšku až 291 mm. V prípade uviaznutia, resp. „sadnutia na brucho“ sa ale dokáže na určitý čas dokonca dodatočne prifúknuť a tým ešte zvýšiť svoju svetlosť. Inteligencia pohonu 4×4 sa prejaví v plne automatickom offroad móde, kedy si vozidlo dokáže vyhodnocovať efektivitu distribúcie krútiaceho momentu medzi jednotlivé kolesá a zároveň plne automaticky ovláda aj medzinápravovú uzávierku, resp. uzávierku na zadnej náprave. Okrem toho je tu k dispozícii aj pestrá škála ostatných terénnych módov vyladených podľa daného podkladu.
Terrain Responce 2 disponuje širokým spektrom jazdných módov pre pohyb mimo spevnených ciest.
Do najnáročnejších podmienok je následne určená nielen redukcia, ale aj tzv. terénny automat či zjazdový asistent, ktorý je pri takto ťažkom vozidle na nespevnenom povrchu veľmi užitočnou pomôckou. Z ostatných offroad schopností nemožno opomenúť ani možnosť prebrodenia až 90 cm vysokej vodnej hladiny! Esom v rukáve pohonu Terrain Responce 2 je schopnosť veľmi citlivo pracovať s trakciou jednotlivých kolies. Systém sa vo finále vždy snaží zabrániť ich neefektívnemu preklzu. V prípade stavu núdze je na veľmi klzkom povrchu tzv. poslednou inštanciou automaticky ovládaná funkcia pomalého rozjazdu. V tomto móde sa Defender posúva vpred doslova po milimetroch. Samozrejme, pri jazde v skutočne náročných podmienkach aj v prípade tohto modelu stále platí, že aj ten najschopnejší offroad stojí, resp. padá na pneumatikách!
A náš celkový dojem?
Land Rover v prípade nového modelu Defender dokázal do bodky naplniť náročné očakávania. Briti postavili nielen moderný, ale predovšetkým technologicky vyspelý automobil, ktorý v sebe zároveň stále nesie odkaz svojho predchodcu. Nová generácia na rozdiel od pôvodného modelu dokáže reálne osloviť omnoho širšie spektrum potenciálnych zákazníkov, a to je pre každú automobilku vždy veľmi dôležitý faktor.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Model: Land Rover Defender 110 P400 MHEV First Edition
Dĺžka: 5018 mm
Šírka: 2008 mm
Výška: 1967 mm
Rázvor: 3022 mm
Objem kufra: –
Motor: zážihový
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 6
Výkon kW/koní: 294/400
Krútiaci moment Nm: 550
Pohotovostná hmotnosť: 2364 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 191
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,1 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 11,2 – 12,2 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 14,0/100 km
Pneumatiky: Continental Wintercontact
Verzia/akciová cena
Land Rover Defender 110 P400 MHEV First Edition (testovaný model): od 87 052 €
Land Rover Defender 110 D200 Defender: od 55 490 €
Zdroj: https://www.autoinak.sk/test-land-rover-defender-legenda-pokracuje/
FINAL-CD získalo prestížny certifikát AAA Highest Creditworthiness, tento certifikát je jedným z najdôležitejších Európskych štandardov definujúcich kvalitu obchodnej činnosti. Je medzinárodne uznávanou známkou obchodnej kvality a vyhodnocuje sa na základe rovnakej analytickej metodiky pre všetky európske trhy. Spoločnosť FINAL-CD získala aj prestížny titul Superbrands, už tretí rok po sebe. Medzi Superbrands spoločnosti sme sa zaradili v rokoch 2021, 2022 a aj 2023. Je najuznávanejšou globálnou autoritou v oblasti hodnotenia a oceňovania obchodných značiek a znakom špeciálneho postavenia a uznania vynikajúcej pozície značky na lokálnom trhu. Na základe jednotných kritérií a metód každoročne oceňuje najlepšie z najlepších značiek v takmer 90 krajinách na piatich kontinentoch FINAL-CD ako jediný koncesionár značky PEUGEOT v celej Európe získal už 5x prestížne ocenenie Peugeot Servise Quality Awards. Ako koncesionár značky OPEL sme obdržali diplom OPEL C&S za najvyšší nárast predaja a trhového podielu v Českej a Slovenskej republike, taktiež za najvyšší nárast objednávok, najvyšší nárast celkových predajov náhradných dielov. Ďalej nás ocenili za najvyšší predaj v Slovenskej republike a v neposlednom rade je FINAL-CD ohodnotené 2x ako Dealer roku v oblasti služieb zákazníkom.
Vopred ďakujeme za vaše podnety a skúsenosti so službami FINAL‑CD. Napíšte nám Váš názor
Ochrana osobných údajov | Nastavenia cookies