Zastavte vozidlo bezpečne: ak zistíte, že batéria sa vybíja, pokúste sa čo najskôr nájsť bezpečné miesto na zastavenie vozidla. Vyhnite sa rušným cestám a pokúste sa dostať na krajnicu alebo na parkovisko.
Zapnite núdzové svetlá: aby ste upozornili ostatných vodičov, že máte problém, zapnite núdzové svetlá.
Kontaktujte pomoc: zavolajte asistenčnú službu alebo odťahovú službu. Niektorí poskytovatelia asistenčných služieb majú špeciálne vybavenie na dobitie elektromobilov priamo na mieste, hoci to môže závisieť od vašej polohy a dostupnosti služieb.
Dobitie batérie: ak ste blízko nabíjacej stanice, odťahová služba môže byť schopná vás tam dopraviť, aby ste mohli nabiť batériu. V opačnom prípade bude potrebné vozidlo odtiahnuť do servisu alebo na iné miesto, kde je možnosť dobiť batériu.
Prevencia: aby ste sa vyhli takejto situácii v budúcnosti, pravidelne kontrolujte úroveň nabitia batérie a plánujte svoje cesty tak, aby ste mali vždy dostatok energie na dosiahnutie cieľa. Využívajte dostupné aplikácie a navigačné systémy, ktoré vám môžu pomôcť nájsť najbližšie nabíjacie stanice.
Niektoré elektromobily majú funkcie, ktoré vás upozornia, keď sa batéria blíži k vybitie, a môžu vám pomôcť naplánovať cestu k najbližšej nabíjacej stanici. Je dobré si byť vedomý týchto funkcií a využívať ich.
Vyčerpať energiu v elektromobile je oveľa vážnejšie ako v aute na fosílne palivá (benzín, diesel). Obe vozidlá majú ukazovatele, ktoré informujú vodiča o zostávajúcom množstve paliva alebo elektriny. Ak však vodič tieto ukazovatele ignoruje, existujú medzi nimi rozdiely. Autá na fosílne palivá zvyčajne upozorňujú na nízku hladinu paliva vizuálnym varovaním na displeji prístrojovej dosky a niekedy aj zvukovým signálom. Na druhej strane, elektromobily poskytujú viac vizuálnych a zvukových upozornení, keď sa batéria vybíja. Niektoré dokonca zobrazujú správy na navigačnej obrazovke, odporúčajúce zastaviť pri najbližšej nabíjacej stanici skôr, než sa batéria úplne vybije.
Ignorovanie týchto varovaní v elektromobile môže viesť k úplnému vybitiu batérie skôr, než by ste očakávali. Elektrické vozidlá zobrazujú odhadovaný zostávajúci dojazd, ktorý je vypočítaný na základe štýlu jazdy a podmienok na ceste. Keďže tieto faktory môžu byť variabilné, uvedený dojazd nemusí byť vždy presný.
Predstavte si napríklad, že ste 20 km od domova s odhadovaným dojazdom 30 km, ale musíte prejsť cez horský prechod alebo stúpanie. Stúpanie spotrebuje viac energie batérie ako jazda po rovine, čo znamená, že by ste mohli vyčerpať batériu skôr, než dorazíte domov a zapojíte vozidlo do nabíjačky.
Na druhej strane ak vám dôjde batéria v elektromobile, je menšia šanca, že poškodíte hnací systém, na rozdiel od situácie, keď sa vozidlo so spaľovacím motorom ocitne bez paliva. Elektromobily nemajú palivové čerpadlo ani palivový filter, ktoré by sa mohli poškodiť pri prevádzke s prázdnou nádržou. Ak sa batéria elektromobilu úplne vybije, vozidlo jednoducho spomalí a nakoniec sa úplne zastaví. Čo však taktiež nie je ideálne vybiť batériu na nulu.
Režim korytnačky (turtle mode) v elektrických vozidlách je núdzový režim, ktorý sa aktivuje, keď je úroveň nabitia batérie veľmi nízka. Tento režim je navrhnutý tak, aby vodičovi poskytol čo najviac času a dojazdu na to, aby mohol bezpečne nájsť nabíjaciu stanicu alebo iný bezpečný priestor na zastavenie.
Charakteristiky režimu korytnačky:
Obmedzenie výkonu: vozidlo výrazne zníži výkon motora, čo znamená, že zrýchlenie a maximálna rýchlosť budú obmedzené. Toto pomáha šetriť energiu batérie.
Vizuálne a zvukové upozornenia: na prístrojovej doske sa zvyčajne zobrazí ikonka korytnačky alebo iné výrazné varovanie, ktoré informuje vodiča o tom, že sa vozidlo nachádza v núdzovom režime.
Minimalizácia spotreby energie: systémy, ktoré nie sú nevyhnutné pre bezpečnú jazdu, môžu byť automaticky vypnuté alebo obmedzené, aby sa maximalizoval zostávajúci dojazd. To môže zahŕňať zníženie výkonu klimatizácie, vykurovania a iných elektrických systémov.
Bezpečnostné opatrenia: tento režim má za cieľ zabezpečiť, aby vozidlo neostalo úplne bez energie na nebezpečnom mieste. Umožňuje vodičovi dôjsť na najbližšie bezpečné miesto alebo nabíjaciu stanicu.
Vyhľadajte najbližšiu nabíjaciu stanicu: ihneď vyhľadajte najbližšiu nabíjaciu stanicu pomocou navigačného systému vozidla alebo mobilnej aplikácie na hľadanie nabíjacích staníc.
Šetrite energiu: vyhnite sa rýchlemu zrýchľovaniu a snažte sa jazdiť čo najplynulejšie. Vypnite nepodstatné elektrické zariadenia, ktoré môžu spotrebúvať energiu.
Sledujte ukazovatele: sledujte prístrojovú dosku a dodržiavajte všetky upozornenia a pokyny vozidla. To vám pomôže maximalizovať zostávajúci dojazd.
Režim korytnačky je dôležitou bezpečnostnou funkciou, ktorá môže zabrániť úplnému vybitiu batérie na nebezpečnom mieste. Umožňuje vodičom bezpečne sa dostať k nabíjacej stanici alebo na iné bezpečné miesto, čím znižuje riziko nebezpečných situácií na ceste.
Keď je elektromobil hodiny v kolóne, batéria sa vybíja, ale v menšej miere než pri jazde na otvorenej ceste. Toto je spôsobené tým, že elektromobil spotrebúva energiu na iné systémy, aj keď motor nepracuje naplno. Čo sa deje s batériou v takej situácii:
Spotreba energie na základné systémy: klimatizácia a kúrenie môžu spotrebovať značné množstvo energie, najmä ak je extrémne teplo alebo zima. Svietidlá, rádio, navigácia a iné elektronické systémy tiež spotrebúvajú energiu.
Regeneratívne brzdenie: v kolóne sa často pohybujete pomaly a zastavujete, čo umožňuje elektromobilu využívať regeneratívne brzdenie, čím sa časť energie vracia späť do batérie. Avšak, v prípade dlhodobého státia je táto regenerácia minimálna.
Minimálna spotreba pohonu: keď je auto v pokoji alebo sa pohybuje veľmi pomaly, motor spotrebúva veľmi málo energie. Elektromobily majú vysokú účinnosť pri nízkych rýchlostiach, čo znamená, že batéria sa vybíja oveľa pomalšie než pri vyšších rýchlostiach.
Optimalizácia klimatizácie: nastavte klimatizáciu alebo kúrenie na úsporný režim. Napríklad, namiesto udržiavania veľmi nízkej teploty v lete nastavte mierne vyššiu teplotu, ktorá je stále komfortná.
Vypnite nepotrebné systémy: ak je to možné, vypnite alebo obmedzte používanie nepotrebných elektronických zariadení a svetiel.
Použite režim šetrenia energie: niektoré elektromobily majú režimy šetrenia energie, ktoré minimalizujú spotrebu batérie, keď je vozidlo v pokoji alebo sa pohybuje pomaly.
Aj keď batéria elektromobilu sa vybíja, keď je vozidlo v kolóne, spotreba energie je relatívne nízka v porovnaní s jazdou na otvorenej ceste. Pokiaľ je batéria dostatočne nabitá, elektromobil by mal zvládnuť dlhšie čakanie v kolóne bez výrazných problémov. Vždy je však dobré byť si vedomý stavu batérie a prijímať opatrenia na minimalizáciu spotreby energie v takých situáciách.
Pri plánovaní nabíjania elektromobilu je dôležité zohľadniť niekoľko faktorov, aby ste mali dostatočnú rezervu a predišli situáciám, keď by vám mohla dôjsť energia. Tu je niekoľko odporúčaní, ako si určiť dostatočnú rezervu na nabíjanie:
Udržiavajte batériu v rozmedzí 20% až 80%, aby ste predĺžili jej životnosť a zároveň mali dostatočnú rezervu. Nabíjanie na 100% a vybíjanie na 0% sa odporúča len v prípade dlhých ciest, ale nie na každodenné použitie.
Pri plánovaní ciest si nechajte rezervu približne 20-30% dojazdu, aby ste sa vyhli nepredvídaným situáciám, ako sú dopravné zápchy alebo zmeny trasy.
Pri dlhších cestách si vopred naplánujte zastávky na nabíjanie. Používajte aplikácie a navigačné systémy, ktoré vám ukážu polohu nabíjacích staníc a ich aktuálnu dostupnosť. Nechávajte si aj časovú rezervu, nakoľko nabíjacie stanice môžu byť plné a budete čakať.
Zohľadnite, že stúpanie, prudké klesanie a extrémne teploty môžu ovplyvniť spotrebu energie. V týchto prípadoch si nechajte väčšiu rezervu.
Váš štýl jazdy má veľký vplyv na spotrebu energie. Agresívne zrýchľovanie a brzdenie zvyšujú spotrebu. Pri úspornej jazde môžete predĺžiť dojazd.
Väčšina elektromobilov má režimy šetrenia energie (ECO mode), ktoré optimalizujú výkon a spotrebu batérie. Používajte tieto režimy pri jazde, aby ste maximalizovali dojazd.
Ak je to možné, nabíjajte vozidlo každý deň alebo každú noc, aby ste mali vždy dostatočný dojazd na bežné denné aktivity.
Ak máte elektromobil s dojazdom 300 km, je dobré naplánovať si nabíjanie tak, aby ste mali vždy aspoň 60-90 km rezervy (čo zodpovedá 20-30% dojazdu). To znamená, že ak váš dojazd klesne na 90-120 km, mali by ste začať hľadať nabíjaciu stanicu. Dodržiavaním týchto odporúčaní môžete minimalizovať riziko vybitia batérie počas cesty a udržať si dostatočnú rezervu na neočakávané situácie.
Ťahanie elektromobilu na lane je všeobecne považované za neodporúčané a môže byť nebezpečné pre vozidlo.
Čo hrozí:
Poškodenie pohonného systému: ťahanie elektromobilu môže spôsobiť poškodenie pohonného systému a batérie, pretože elektromotory sú priamo spojené s kolesami a môžu sa otáčať aj počas ťahania. To môže generovať elektrickú energiu, čo môže viesť k preťaženiu systému a možnému poškodeniu komponentov.
Brzdový systém: niektoré elektromobily používajú regeneratívne brzdenie, ktoré premieňa kinetickú energiu na elektrickú energiu a nabíja batériu. Ťahanie môže interferovať s týmto systémom a spôsobiť nežiaduce účinky.
Bezpečnostné riziká: ťahanie vozidla na lane môže byť nebezpečné z hľadiska kontroly a stability, najmä pri vyšších rýchlostiach alebo na nerovnom teréne.
Ťahanie elektromobilu napr. značky Peugeot si vyžaduje dodržiavanie určitých odporúčaní, aby nedošlo k poškodeniu vozidla.
Použitie odťahovej služby s plošinou: najbezpečnejší spôsob, ako prepraviť elektromobil, je pomocou odťahovky s plošinou. V tomto prípade je vozidlo úplne zdvihnuté a prepravované na plošine, čo minimalizuje riziko poškodenia pohonného systému a batérie.
Ťahanie so zdvihnutými kolesami: ak plošina nie je dostupná, použite odťahovú tyč alebo špeciálny príves, kde sú predné alebo zadné kolesá zdvihnuté nad zem. Toto riešenie pomáha zabrániť poškodeniu elektrického motora a ďalších komponentov.
Neutrálna poloha (neutrál): niektoré modely elektromobilov, vrátane Peugeot e-208 a e-2008, môžu mať možnosť prepnúť prevodovku do neutrálu. Pred ťahaním sa uistite, že vozidlo je v neutráli, ak to výrobca odporúča.
Obmedzenie vzdialenosti a rýchlosti: ak je nutné ťahať vozidlo s kolesami na zemi, obmedzte vzdialenosť a rýchlosť ťahania na minimum, aby ste predišli prehriatiu a poškodeniu pohonného systému.
Rady výrobcu: pred ťahaním vozidla si vždy prečítajte manuál, kde nájdete špecifické pokyny od výrobcu pre váš model. Napríklad manuál pre Peugeot e-208 a e-2008 obsahuje dôležité informácie a varovania týkajúce sa ťahania.
Kontaktovanie profesionálnej odťahovej služby: najlepším riešením je zavolať profesionálnu odťahovú službu, ktorá má skúsenosti s elektromobilmi a disponuje potrebným vybavením.
Batérie elektromobilov sú citlivé na viaceré faktory, ktoré môžu ovplyvniť ich životnosť a výkon. Tu sú hlavné faktory, ktoré najviac škodia batérii elektromobilu:
Extrémne teploty: Pri vystavení batérie vysokým teplotám môže dôjsť k zrýchleniu chemických reakcií vo vnútri batérie, čo vedie k jej rýchlejšiemu opotrebovaniu. Naopak, extrémne chladné podmienky môžu znížiť výkon batérie a jej schopnosť dobíjania. Dlhodobé vystavenie nízkym teplotám môže tiež poškodiť batériu.
Nadmerné nabíjanie a vybíjanie: Pravidelné vybíjanie batérie na veľmi nízke úrovne môže znížiť jej kapacitu a skrátiť životnosť. Nabíjanie batérie na 100% kapacitu pri každom nabíjaní môže zvýšiť jej opotrebovanie. Ideálne je udržiavať nabíjanie medzi 20% a 80%.
Rýchle nabíjanie: používanie rýchlonabíjacích staníc často môže spôsobiť zahrievanie batérie a zvýšiť jej opotrebovanie. Hoci rýchle nabíjanie je pohodlné, je lepšie ho používať iba v prípade potreby a na každodenné nabíjanie preferovať pomalšie nabíjanie.
Fyzické poškodenie: mechanické poškodenie batérie, ako sú údery alebo vibrácie, môže spôsobiť interné poškodenie buniek, čo vedie k zníženiu kapacity a bezpečnosti batérie.
Dlhodobé skladovanie: ak je batéria dlhodobo skladovaná bez použitia, môže strácať kapacitu. Najlepšie je skladovať batériu pri strednej úrovni nabitia (okolo 50%) a pri optimálnej teplote.
Nesprávne používanie: agresívne jazdné štýly, ako agresívne zrýchlenie a brzdenie, môžu zvýšiť teplotu batérie a spôsobiť jej rýchlejšie opotrebovanie.
Na predĺženie životnosti batérie elektromobilu je dôležité dodržiavať odporúčania výrobcu, pravidelne monitorovať stav batérie a vyhýbať sa podmienkam, ktoré môžu spôsobiť jej poškodenie.
Vybitie batérie elektromobilu na úplnú nulu nie je ideálne a môže mať negatívne dôsledky na životnosť a výkon batérie.
Chemické poškodenie: batérie sú navrhnuté tak, aby pracovali v určitom rozsahu nabitia. Úplné vybitie môže spôsobiť nevratné chemické poškodenie vnútorných komponentov batérie, čo môže znížiť jej kapacitu a výkon.
Znížená životnosť: pravidelné vybíjanie batérie na úplnú nulu môže skrátiť jej celkovú životnosť. Väčšina batérií má obmedzený počet nabíjacích cyklov a úplné vybíjanie môže tento počet cyklov znížiť.
Problémy so systémom vozidla: niektoré elektromobily môžu mať problémy so systémom po úplnom vybití batérie. Môže byť potrebné vozidlo resetovať alebo dokonca navštíviť servis, aby sa obnovila jeho plná funkčnosť.
Nabite batériu čo najskôr: ak zistíte, že batéria je úplne vybitá, pripojte vozidlo k nabíjačke čo najskôr. Použite “pomalú nabíjačku”, aby ste minimalizovali riziko poškodenia pri prvom nabíjaní po úplnom vybití.
Monitorujte stav batérie: po úplnom vybití sledujte správanie batérie a výkon vozidla. Ak si všimnete akékoľvek nezvyčajné správanie, ako napríklad znížený dojazd alebo problémy s nabíjaním, kontaktujte servis.
Vyhnite sa opakovanému vybitiu na nulu: aby ste predišli budúcim problémom, snažte sa udržiavať batériu v rozmedzí 20% až 80% nabitia. Plánujte svoje cesty a nabíjanie tak, aby ste minimalizovali riziko úplného vybitia.
Použite funkcie vozidla: väčšina moderných elektromobilov má funkcie, ktoré vás upozornia, keď sa batéria blíži k nízkym úrovniam nabitia. Využívajte tieto upozornenia na plánovanie zastávok na nabíjanie.
Dodržiavaním týchto odporúčaní môžete predĺžiť životnosť batérie vášho elektromobilu a minimalizovať riziko problémov spôsobených úplným vybitím.
Vybitie batérie elektromobilu na úplnú nulu môže spôsobiť niekoľko druhov poškodenia, ktoré môžu ovplyvniť jej výkon a životnosť.
Degradácia elektrolytu: úplné vybitie môže viesť k chemickým reakciám, ktoré degradujú elektrolyt v batérii. To môže znížiť schopnosť batérie uchovávať energiu.
Poškodenie elektród: pri nízkych úrovniach nabitia môžu nastať nevratné zmeny v štruktúre elektród, čo vedie k zníženiu kapacity batérie.
Sulfatácia (v prípade olovených batérií): v olovených batériách môže úplné vybitie spôsobiť tvorbu síranu olovnatého na elektródach, čo môže znížiť kapacitu a účinnosť nabíjania.
Dendritický rast (v prípade lítiových batérií): pri úplnom vybití lítiových batérií môže dochádzať k tvorbe lítiových dendritov, čo sú malé kryštalické výrastky, ktoré môžu spôsobiť skraty v batérii.
Irreverzibilná strata kapacity: úplné vybitie môže viesť k nezvratnej strate kapacity batérie. To znamená, že batéria už nebude schopná uchovávať rovnaké množstvo energie ako predtým, čo zníži jej celkový dojazd a výkon.
Zlyhanie BMS (Battery Management System): môže mať problémy s obnovením funkčnosti po úplnom vybití. BMS je kritický pre sledovanie a riadenie stavu batérie, a jeho zlyhanie môže viesť k nefunkčnosti batérie alebo celého vozidla.
Interné skraty: dendritický rast alebo iné chemické reakcie môžu spôsobiť vnútorné skraty, ktoré môžu viesť k úplnému zlyhaniu batérie.
Znížená schopnosť prijímať nabíjanie: po úplnom vybití môže batéria mať problémy s prijímaním nabíjania, čo môže spôsobiť, že nabíjanie bude trvať dlhšie alebo nebude možné dosiahnuť plnú kapacitu.
Keď elektromobilu dôjde batéria, situácia môže byť nepríjemná, ale riešiteľná. Najlepšie je mať plán a vedieť, kde sa nachádzajú najbližšie nabíjacie stanice. Moderné elektromobily často disponujú aplikáciami a navigačnými systémami, ktoré vás môžu včas varovať a pomôcť nájsť nabíjacie miesto. Ak sa ocitnete v situácii, kde batéria úplne vyčerpá svoju kapacitu, väčšina asistenčných služieb pre vozidlá ponúka možnosti pre núdzové nabíjanie alebo odtiahnutie do najbližšej nabíjacej stanice. V konečnom dôsledku je prevencia najlepšou stratégiou – pravidelné nabíjanie a plánovanie trás môžu výrazne znížiť riziko, že sa ocitnete s vybitou batériou.
FINAL-CD získalo prestížny certifikát AAA Highest Creditworthiness, tento certifikát je jedným z najdôležitejších Európskych štandardov definujúcich kvalitu obchodnej činnosti. Je medzinárodne uznávanou známkou obchodnej kvality a vyhodnocuje sa na základe rovnakej analytickej metodiky pre všetky európske trhy. Spoločnosť FINAL-CD získala aj prestížny titul Superbrands, už tretí rok po sebe. Medzi Superbrands spoločnosti sme sa zaradili v rokoch 2021, 2022 a aj 2023. Je najuznávanejšou globálnou autoritou v oblasti hodnotenia a oceňovania obchodných značiek a znakom špeciálneho postavenia a uznania vynikajúcej pozície značky na lokálnom trhu. Na základe jednotných kritérií a metód každoročne oceňuje najlepšie z najlepších značiek v takmer 90 krajinách na piatich kontinentoch FINAL-CD ako jediný koncesionár značky PEUGEOT v celej Európe získal už 5x prestížne ocenenie Peugeot Servise Quality Awards. Ako koncesionár značky OPEL sme obdržali diplom OPEL C&S za najvyšší nárast predaja a trhového podielu v Českej a Slovenskej republike, taktiež za najvyšší nárast objednávok, najvyšší nárast celkových predajov náhradných dielov. Ďalej nás ocenili za najvyšší predaj v Slovenskej republike a v neposlednom rade je FINAL-CD ohodnotené 2x ako Dealer roku v oblasti služieb zákazníkom.
Vopred ďakujeme za vaše podnety a skúsenosti so službami FINAL‑CD. Napíšte nám Váš názor
Ochrana osobných údajov | Nastavenia cookies